Päivi Brink kirjoittaa:
New Yorkissa pidettiin viime viikonloppuna BookExpo America, joka kokosi yhteen kustantajat, kirjailijat, kirjakauppiaat ja kirjastoihmiset hyvin samaan tapaan kuin meidän kirjamessumme – vaikka ihan toisessa mittakaavassa.
The New York Timesin toimittaja Julie Bosman otsikoi: “E-Business Is the Buzz at Book Fair”. Hän kertoo, että expossa keskusteltiin paljon kustantajan roolista digitaalisen kirjan aikakaudella. Iso kustantamo Barnes & Noble on mennyt mukaan lukulaitebisnekseen, ja nettikirjakauppajätti Amazon on lähtenyt mukaan kustantamiseen. Vanhat roolit eivät siis enää kahlitse alan toimijoita.
“There’s a tendency to think that the other guy’s piece of the pie is so much easier, and you can just jump in and do it,” Susan Petersen Kennedy, the president of Penguin Group USA, said on Tuesday afternoon with a hearty laugh. “It’s good for Amazon to go into publishing. Maybe they’ll develop some respect for how hard it is. Come on in, try it. Go ahead. It’s not so easy.”
Yhdysvalloissa e-kirjat myyvät joidenkin teosten kohdalla jo paremmin kuin painetut kirjat, mikä tuottaa ongelmia pienille kirjakaupoille, kun kauppa siirtyy nettiin. The New York Timesin mukaan e-kirjat ovat olleet menestyksellisiä fiktion puolella, erityisesti sellaisten lajien kuin dekkari ja viihderomaani kohdalla, mutta lastenkirjat ja suuri osa tietokirjoista luetaan edelleen mieluiten painettuna kirjana. Kustantajat ovat tyytyväisenä panneet merkille, että lukulaitteiden omistajat ostavat enemmän kirjoja kuin ennen lukulaitteita. E-kirjojen markkinat ovat globaalit – ainakin englanninkielisen kirjallisuuden markkinat.
http://www.nytimes.com/2011/05/26/books/bookexpo-america-underlines-industry-shifts.html?_r=1&scp=1&sq=book%20expo%20america&st=cse
E-kirjalla on puolensa, mutta on puolensa perinteisellä kirjallakin. Pientä liiottelua on senkin ihailussa. Jokunen päivä sitten luin uutisen, jossa kerrottiin saksalaisesta kuuluisasta kustantajasta Gerhard Steidlista. Steidlin kirjat ovat ulkoiselta laadultaankin korkeatasoisia, ne voi suorastaan tunnistaa hajusta. Ladukkaita siis.
VastaaPoistaSteidl on nyrpistellyt nenäänsä jo pitkään, kun kirjapainotuotteiden laatu on laskenut, monien painotalojen kirjat eivät tuoksu enää kirjoilta. Mutta eipä hätää, avuksi kehiteltiin hajuvesi.
Parfyymin kehitteli kustantajan kanssa berliiniläinen parfymisti Geza Schön. Ensi syksystä on siis mahdollista vaikuttaa intelligentiltä ilman kirjaakin, ripaus Paper Passion hajuvettä korvan taakse. tehoaa lukiessa lukijaan, ja mikä vaikutus kirjalijakahvilassa ystäviin:
- Oh, tuoksut Rikokselta ja rangaistukselta!
- Ja sinulla on persoonallinen oma Idiootti-tuoksusi taas käytössä.
- Oletteko tytöt kokeilleet Kolmea muskettisoturia?
Törmäsin äskettäin aika kärkkääseen kirjoitukseen sähköisten kirjojen huolimattomasta kustantamisesta (An open letter to publishers about the sale you lost today - linkki: j.mp/kfwLim ). Nauratti ja mietitytti; voi olla että sähköisille markkinoille tosiaan tullaan vähän liikaakin henkseleitä paukutellen... unohdetaan että ketjun loppupäässä on hyvään tasoon tottunut lukija-asiakas.
VastaaPoistaAivan, kuka vaan ei osaa kustantajan hommia, vaikka tekniikka kehittyy. Kustannustoimittaminen on aivan oma taiteenlajinsa, josta puhutaan tässä keskustelussa liian vähän.
VastaaPoistaNyt Kustannusyhdistyksen sivuilla nähtävänä myös uudet symbolit painetulle kirjalle, äänikirjalle ja e-kirjalle:
VastaaPoistahttp://www.kustantajat.fi/kirjasymbolit/