Hermann Broch: Luutnantti Pasenow eli romantiikka, 1888. Unissakulkijat I. Suomentanut Oili Suominen. Helsinki: Tammi 1988
Brochin Unissakulkijat-teos (Die Schlafwandler, 1931–1932) koostuu
kolmesta romaanista, joista jälkimmäiset ovat nimeltään Kirjanpitäjä Esch eli anarkia, 1903 ja Liikemies Huguenau eli asiallisuus, 1918. Otsikot ilmaisevat, että
trilogia kertoo kolmen eri päähenkilön kautta tietyn, 1900-luvun taitteeseen
sijoittuvan yleisen kehityskulun, jonka eri vaiheita nämä henkilöt edustavat ja
jota seurataan viidentoista vuoden välein. Päähenkilöt on nimetty edustamaan
romantiikkaa, anarkiaa ja asiallisuutta. Näitä yhdistäväksi teemaksi
osoittautuu ”arvojen rappeutuminen”, jota käsitellään trilogian kolmannesta
osassa myös esseiden sarjassa. Unissakulkijat
käsittelee vuosisadan vaihteen kulttuuri- ja arvokriisiä, jossa
traditionaaliset, ennen muuta kristilliset, arvot ovat menettäneet
merkityksensä eikä tilalle ole tullut mitään yhteistä ja kaiken kattavaa arvopohjaa.
Näin esitettynä romaanin tematiikka kuulostaa
kovin teoreettiselta. Romaanitrilogia ei kuitenkaan ole mikään esseeromaani,
vaan suurin osa romaanien kerronnasta on päähenkilöiden tajunnanvirran
kuvausta. Keskieurooppalaisen modernismin – Brochin ja Musilin – ero anglosaksiseen,
Woolfin ja Joycen modernismiin tuleekin hyvin esille, kun verrataan näiden
kirjailijoiden tajunnanvirran kuvausta toisiinsa.
Woolfin Mrs
Dallowayssa seurataan läheltä päähenkilön ajatusten kulkua yhden päivän
aikana. Ajatukset etenevät assosiaatiosta toiseen, mutta niistä rakentuu kaiken
kaikkiaan mosaiikkimainen kokonaiskuva päähenkilöstä, hänen elämästään ja sen
tärkeimmistä henkilöistä. Joycen Odysseuksessa
keskiössä ovat niin ikään päähenkilön Leopold Bloomin mielenliikkeet yhden
päivän aikana. Täällä yhden ihmisen mielenliikkeitä peilataan Odysseus-myytin
taustaa vasten. Lukijalle vihjataan, että ei ainoastaan yhden ihmisen luonne ja
elämä ole luettavissa hänen yhden päivän kokemuksistaan, vaan niissä tulevat
esille tai niihin voidaan yhdistää paljon yleisempi, kulttuurinen kokemus,
jolla on pitkät juuret. Näille romaaneille samoin kuin kaikille Brochin Unissakulkijoiden osille on ominaista,
että päähenkilö on ns. tavallinen ihminen, ei mikään intellektuelli, joka
edustaisi kirjailijan käsittelemää problematiikkaa korkeimmalla mahdollisella
tiedostuksen tasolla.
Myös Brochilla päähenkilöiden ajatuksenjuoksu
näyttäytyy assosiaatioketjuna. Huomio ei kuitenkaan kohdistu, kuten Woolfilla
ja Joycella, nimenomaan siihen tosiasiaan, että mielemme toimii assosiaatioiden
varassa, vaan Brochin lukija kiinnittää huomiota päähenkilön mielenliikkeiden
ristiriitaisuuksiin ja epäjohdonmukaisuuksiin samoin kuin päähenkilöiden omiin
turhiin yrityksiin saada ajatteluunsa selkeyttä. Kun Mrs. Dallowaylle tai
Leopold Bloomille itselleen ei maailman tai oman itsen hahmottaminen ollut
mikään ongelma, ne ovat sitä Brochin Joachim von Pasenowille. Pasenow tuntee
olonsa turvalliseksi vain upseerin univormussaan, joka edustaa hänelle
kiistämätöntä järjestystä ja yhdistyy hänen mielessään maalaisaatelin
elämänmuotoon ja kristinuskoon. Univormu ei kuitenkaan sovellu käytettäväksi kaikissa
elämäntilanteissa. Kaipuu sosiaalisesti määriteltyyn, kyseenalaistamattomaan elämänmuotoon,
mitä univormu Pasenowille symbolisesti edustaa, on sitä, mitä Broch tarkoittaa
Pasenowin ”romanttisella” elämänasenteella: se on kaipuuta takaisin ehyeen,
ristiriidattomaan maailmaan, jollaista ei enää ole olemassa.
Pasenow tuntee vetoa myös suurkaupungin
moderniin maailmaan, jota hänelle edustaa etenkin Berliinin yöelämä. Täällä ei
univormuun liitetty koodisto enää päde, mikä saa hänet levottomaksi. Pasenow ei
pysty sovittamaan yhteen vanhaa, joka on jo tullut toimimattomaksi, ja uutta,
josta puuttuu selkeä, kattava ja yleisesti hyväksytty moraalikoodisto; hän ei pysty
edes käsittelemään ongelmaa rationaalisesti. Se, että Pasenow on ns.
”keskinkertainen” ihminen päähenkilön roolissa, merkitsee juuri sitä, että
hänen kykynsä tiedostaa oma tilansa ja kulttuurinsa yleinen tilaa on sangen
vajavainen. Ristiriita modernin maailman hahmottamispyrkimyksen ja Pasenowilla
siihen käytettävissä olevien keinojen välillä tulee esille Pasenowin
ajatuksissa ja teoissa epämukavina tunteina, ristiriitaisina ajatuksina,
ajatushyppäyksinä ja assosiaatioina, jotka, kuten lukija helposti havaitsee, olettavat
yhteyksiä asioiden ja henkilöiden välille siellä, missä sellaisia ei ole.
Ajattelun epäselvyys heijastuu Pasenowin toimintaan: se on epävarmaa ja epäjohdonmukaista,
ja usein tekojen motiivit jäävät epäselviksi. Brochin lukijalle osoittama rooli
on tarkkailijan ja epäilijän: tarkoitus ei ole ainoastaan seurata päähenkilön
ajatuksen kulkua vaan muodostaa hänestä ja hänen ajattelutavastaan kuva, joka
ylittää hänen itsetiedostuksensa. Kuten romaanisarjan otsikko vihjaa, Pasenow
on unissakulkija, joka ei tunne itseään eikä tiedosta ympäristöään pystyäkseen
muodostamaan siitä analyyttisen kokonaiskuvan. Hän joutuu kuitenkin elämään ja
tekemään elämänratkaisunsa oman puutteellisen ajattelunsa varassa.
Pasenowin eroa Mrs. Dallowayhin ja Leopold
Bloomiin voisi luonnehtia niin, että ensin mainittua vaivaa, toisin kuin
jälkimmäisiä, jatkuva todellisuuden vaikeatulkintaisuuden ja oman olemassaolon
ristiriitaisuuden tunne, joka juontuu länsimaisen elämänmuodon arvojen
murroksesta 1900-luvun taitteen tienoilla. Yksilön mielen assosiatiiviset
liikkeet näyttäytyvät Brochilla näin toisesta perspektiivistä kuin niissä
romaaneissa, joita tavallisesti ajattelemme, kun puhumme
tajunnanvirtaromaaneista. Kun Woolfin ja Joycen uusi oivallus oli osoittaa
assosiaation olevan ihmisen mielen keskeinen, ”luonnollinen” toimintatapana,
Broch myöntää näin olevan, samalla kun hän näkee assosiaation olevan syvästi
problemaattinen asioiden tiedollisen käsittelyn muoto. Assosiaatio tuottaa epäluotettavia
ja vääriä mielleyhtymiä ja on kaikkiaan riittämätön keino modernin maailman
monimutkaisuuden hahmottamiseen.
Liisa Steinby on Turun yliopiston yleisen kirjallisuustieteen professori emerita.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti